Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


LEGENDÁS KARÓRÁK

Melyik  a  világ  legdrágább  karórája?   Melyik  a  világ  legkomplikáltabb  karórája?  Ezek  a  kérdések  a  karórák  világa  iránt  érdeklődő  ember  számára  igen  érdekesek  lehetnek.  Azonban  van  egy  nagyon  fontos,  mégis  kevésbé  napirenden  lévő  kérdés :  melyek  a  világ  legendás  karórái?  A  cikk  bemutatja  azt  a  tíz  karórát,  melyeknek  egy  közös  tulajdonsága  van :  gyártóik  még  legújabb  kolekcióikban  is  kinálják  a  csodálatos  időmérőkrt.

A  manufaktúrát  1875-ben  alapította  Jules-Louis  Audemars  és  Edward-Auguste  Piquet.  A  gyár  müködésében  mindkét  úriember  aktívan  kivette  a  részét,  Jules-Louis  Audemars  a  technikai  dolgokért,  míg  Edward-Auguste  Piquet  a  cég  kereskedelmi  részlegéért  volt  felelős.  Az Audemars Piguet  manufaktúra  egyik  nagy  fegyverténye,  hogy  még  ma  is  az  alapítók  leszármazottainak  kezében  van  a  cég  irányítása,  így  Jules-Louis  Audemars  és  Edward-Auguste  Piguet  három  alapelvét  - tradició,  kíváló  minőség,  innováció -  a  legilletékesebb  személyek  képviselik.  Az  1972-es  évet  az  Audemars  Piquet  arany  betűkkel  írta  be  történekének  könyvében.   Ugyanis  a  múlt  években  mutatta  be  a  manufaktúra  a  -  már  megjelenésekor  legendássá  váló -  Royal  Oak  nevű  karórája.

A  karóra  nyolcszög  alakú  acéltokja  igen  nagy  meghökkenést  váltott  ki  mind  a  szakma,  mind  pedig  a  közönség  soraiban.  A  forma  a  70-es  évek  trendjeihez  képest  egyszerűen  sokkoló  volt.  Nevét  a  cég  mitikus  ,,királyi  tölgytől"  kölcsönözte,  amelynek  odvas  törzse  menedéket  adott  II.  Károly  angol  királynak,  amikor  az  1651-es  worchesteri  csata  után  Crommwel  csapatai  elől  menekült.  A  nyolcszögletű  tok  természetesen  nem  öncélú  feltűnéskeltésként  született,  hanem  a  brit  királyi  flotta  1862-ben  épül  hadihajójának  nyolcszögletű  ágyúnyílásait  formázta  meg.

                                      ------------

 

A  Breitling  óragyár  története  1884-ben  kezdődött,  mikor  egy  Léon  Breitling  nevű  fiatalember  megalapította  kis  órásműhelyét  St.  Imierben.  Léon  Breitlinger  kis  órásüzeme  már  akkoriban  is  kronográfok,  és  speciális  számlálóműszerek  elkészítésére  speciálizálódott.  Hatalmas  lépéselőnye  a  többi  órakészítővel  szemben  az  a  felismerés  volt,  hogy  az  akkoriban  még  csak  szárnypróbálgató  időszakban  lévő  pilótáknak  szükségük  lehet  egy  kézen  viselhető  stopperes  órára.  Ennek  az  ötletnek  a  megvalósítására  1915-ben  kerül  sor,  mikorra  már  Gaston  Breitling,  Léon  Breitling  fia  vezette  a  céget.  A  cég  az  1930-as  évektől  kezdve  számos  új  kronográffal  kápráztatta  el  a  felhasználókat,  és  1942-ben  bemutatták  a  világ  első,  logarléceslünettával  készülő  karóráját,  a  Cronomatot.

1952-ben  a  Breitling  a  sikereken  felbuzdulva  új  modellel  lépett  a  közönség  elé,  amely  karóra  a  Navitimer  nevet  kapta.  Ennek  a  karórának  az  igazi  jellewgét  a  -  Cronomat  modelről  már  ismert - logarléces  lünetta  adta,  és  az  a  kéttonusú  számlap,  amely  nagyban  megkönnyítette  a  leolvasást  a  pilóták  számára.   A  pilóták  igen  nagy  lelkesedéssel  fogadták  ezt  a  számukra  kifejlesztett  modelt,  amelynek  feépítése  lehetővé  tette  az  egyszerű  számítások  elvégzését  a  repülés  ideje  alatt.  Ezt  az  állítást  igazolja  az  is,  hogy  az  AOPA -  a  pilóták,  és  repülőgép  tulajdonosok  szövetsége - hivatalos  órájának  választotta  a  Navimétert.

                                      ------------

 

Louis-Francois  Cartier  1847-ben  átveszi  tanárától,  Adolphe  PPicardtól  párizsi  ékszerüzletének  irányítását.  Az  üzlet  egyre  sikeresebb  lesz  az  évek  során,  amelynek  titka  Cartier  mester  kreativitása,  csodálatos  alkotásai.  A  sikert  mintegy  megkoronázza  az  1904-es  esztendő,  mikor  Cartier  VII.  Edward  angol  király  udvari  beszállítója  lesz.  Az  1904-es  év  más  szempontból  is  fontos  dátum  volt  a  Cartier  háznál,  hiszen  ebben  az  évben  készít  el  az  ékszerész  a  világ  első  csuklóra  erősíthető  óráját.  A  királyi  beszállítóvá  vált.  Cartier  számára  nem  volt  semilyen  akadály  remekművei  elkészítéséhez,  art  deco  stílusú  ékszereit  és  óráit  egy  világ  csodálhatta  meg.   A  Tank  Americain  terveit  Cartier  1917-ben  vázolta  fel.  A  karóra  neve  és  formája  egyaránt  az  amerikai  tankok  lánctalpának  mintájára  készült.  Ezzel  a  modellel  a  mester  az  első  világháborúban  megszállt  Franciaország  segítségére  siető  amerikai  csapatok  előtt  tisztelgett.  A  karóra  1919-ben  került  az  üzletekben,  Cartier  pedig  a  prototipust  az  amerikai  csapatok  főparancsnokának,  Pershing  tábornoknak  adta.  A  karóra  sikerének  legszemléletesebb  példája,  hogy  olyan  hírességeknek  volt  kedvelt  modelje,  mint  Gianni  Agnelli,  Onassis  vagy  Jackie  Kennrdy.

                                     ------------

 

1868-ban  Florentine  Aristo  Jones,  egy  bostoni  üzletember  megalapítja  az  International  Watch  Co.  nevű  céget  a  svájci  Schaffhausenben.  A  cég  eredetilegzsebórák  készítésére  specializálódott.  1885-ben  a  szokatlan  megjelenésű,,  Pallweber  rendszeren  alapuló  első  digitális  zsebórát  készítik  el.  A  zsebórakészítés  mellett  a  cég  természetesen  az  idők  szavára  is  halgatott,  és  karórákat  kezdett  el  készíteni.  Az  egyik  legnépszerűbb  modeljük  az  1930-as  években  készített  Mark  IX.  karóra,  amely  speciálísan  pilótáknak  készült  forgatható  lünettával,  nem  mágnesezhető  lágyvas  öntvényből  készült  tokbelsővel.  Az  1930-as  évek  terméke  a  manapság  igen  kedvelt,  és  mára  legendává  váló  Portuguese  modell  is.  A  karóra  története  igen  érdekes.  Akkor  kezdődött,  mikor  a  céghez  két  portugál  üzletember  olyan  határozott  kéréssel  érkezett,  hogy  a  hagyományos  óráknál  precizebb  járáspontosságú,  acéltokos  karórát  szeretnének  vásárolni.

 A  cég  tervezői  számára  a  kérdés  egyértelmű  volt  volt :  hogyan  lehetne  ezt  a  lapos  építésű,  74-es  kalibert  egy  karóra  tokjában  felhasználni?
A  kérdésre  adott  válasz  gyönyörűre  sikerült.  Napjainkban  természetesen  már  a  hagyományos  óra-,  perckijelzés  mellett  többféle  komplikációval  is  találkozhatunk  a  Portuguese  modellekben.

                                                 ------------

 

Antoaine  LeCoultre  1833-ban  alapított  óraműhelyt  a  Genfhez  közeli.   Le  Sentierben.  A  cég  még  napjainkban  is  saját készítésű  szerkezetekkel  szereli  karóráit.  A  Jaeger  cég  története  során  számos  szakmai  és  közönségdíjat  könyvelhetett  el,  és  mind  a  szakma,  mind  pedig  a  közönség  nagyon  megkedvelte  gyönyörű  karóráit.  Az  óramanufaktúra  kollekciója  nem  annyira  kiterjedt,  mint  azt  a  legtöbb  gyártótól  már  megszokhattuk,  ők  mindössze  két  modelcsaládot  kínálnak  vásárlóinknak.  Azonban  senkinek  sem  lehet  egy  rossz  szava  sem  ezzel  kapcsolatban,  hiszen  mindkét  családban  legendás  időmérőket  készít  a  cég. 

A  Reverso  karóra  ötletének  megszületésében  hatalmas  szerepet  játszottak  az  1920-as  évek  végén  Indiában  állomásozó  angol  tisztek,  akik  lovaspóló  mérkőzéseiken  minél  jobb  teljesítményt  kivántak  nyújtani,  eközben  azonban  rendszeresen  szétverték  karóráikat.  Ennek  eredményeképp  jöt  az  ötlet,  miszerint  olyan  karórát  kellene  kifejleszteni,  amely  kellőképpen  exkluzív,  viszont  nem  kell  letenni  egy-egy  lovaspóló  mérközés  alkalmával.

A  terv  kivitelezése  a  Jaeger  LeCoultre  mérnökeire  várt,  1931.  március  4-én  a  cég  bejegyeztette  a  kifordítható  karóra  szabadalmát.  A  Reverso  legelső  modelljei  acéltokban  készültek,  mindenféle  komplikáció  nélkül.  Azonban  a  hatalmas  sikerre  való  tekintettel  és  a  kifordítható  tok  által  kínált  lehetőségek  miatt  számos,  komplikáltabb  változat  is  készült  az  eltelt  72  év  során.

                                     ------------

 

Lange  cég  története  1845-ig  vezethető  vissza,  amikor  Glashüttében  bejegyzésre  került  az         A.  Lange   Söhne  cégnév.  A  cég  sikereire  nagyon  szemléletes  példa,  hogy  olyan  nevek  szerepeltek  a  vásárlóik  közt,  mint  II.  Vilmos  német  császár.  A  céget  a  II.  világháború  után  a  kelet-német  kormány  államosította.  Az  1990-es  német  újraegyesítés  után  a  cégalapító  dédunokája,  Walter  Lange  és  társa - az  IWC  akkori  vezetője -,  Guenter  Bluemlein  átvették  a  Lange  cég  irányítását.

A  cég  csodálatos  időmérőinek  legelső  tagja  volt  az  1994-ben  bemutatott  Lange  1-es  modell.  A  karórának  nem  kisebb  volt  a  feladata,  mint  hogy  újra  megérdemelt  pozicíójába  helyezze  a  Lange  óráit.   A  Lange 1  csodálatos  szerkezetét  egy  üveghátlapon  keresztül  láthatjuk.  A  glashüttei  óragyártásra  oly  jellemző  háromnegyedes  híd,  az  aranyfoglalatokban  elhelyezett  rubin  csapágykövek,  a  kékített  csabarok  mind  igazán  impozáns  látványt  nyújtanak.  Az  igazi  meglepetést  azonban  az  egyedi  számlappal  érte  el  a  cég,  amelyet  a  világhírű  drezdai  Semper  Operaház  órája  ihlette.  A  Lange  1  modellen  az  időkijelzés  decentralizált  módon  történik  egy  külön  segédszámlapon,  a  kis  másodpercmutató  külön  helyezték  el,  a  dátumot  pedig  nagyméretűre  tervezték.  A  karóra  praktikus  funkciója  a  járástartalék  kijelzés,  amely  teljes  húzottság  állapotában - hála  a  két  rugóháznak -  háromnapos  járástartalékot  jelez  viselőjének.

                                    ------------

 

A  tehetséges  órásmester  cége  nem  bűszkélkedhet  évszázados  hagyományokkal,  és  uralkodói  családok  beszállítója  sem  lett  az  évek  során.A  cég  nagyon  szép  példája  annak,  hogy  egy  fiatal  óráscég  is  óriási  dolgokat  képes  véghezvinni,  ha  megfelelő  érzékkel,  tisztelettel  és  rajongással  közelít  a  kis  műremekhez.  A  cég  alapítója,  Frank  Müller  olyan  időszakban  iratkozott  be  a  híres  genfi  órásiskolába,  amikor  a  svájci  óraipar  helyzete  teljesen  kilátástalanná  vált.  Az  1973-as  évben  a  távol-keleti  kvarcszerkezetek  ellepték  a  piacot,  és  az  új,  olcsó  szerkezetekkel  szerelt  karórák  kiszorították  a  svájci  óraipar  termékeit.   Frank  Müller  a  kemény  tanulóéveket  osztálya  legjobbjaként  zárta,  és  ez  kellő  technikai  felkészültséget  biztosított  a  fiatal  és  tettrekész  órásmesternek.

A  mester  1992-ig  négy  szabadalmat  és  21  világpremiert  produkált  olyan  megoldásokat  alkalmazva  karóráinál,  amelyekre  az  órásművészet  addigi  történelme  alatt  még  nem  volt  példa.  Elég  gyakran  a  megrendelők  különleges  igényei  késztették  Frank  Müllert  a  különleges  megoldások  alkalmazására.  Így  történt  ez  akkor  is,  mikor  egy  londoni  bankár  érkezett  a  céghez,  és  egy  olyan  karórát  rendelt,  amely  három  külömböző  időzóna  kijelzésére  képes.  A  három  időzónás  kijelzés  megjelenítése  nem  volt  mindennapos  feladat,  hiszen  a  központi  óra-,  perc-,  másodpercjelzés  mellett  két  kis  segédszámlapon  helyezték  el  a  másik  két  időzóna  kijelzésére  alkalmas  egységeket.  Természetesen  a  tervek  kreatív  megvalósítása  mellett  a  saját  építésű  szerkezetek  ténye  is  a  legnagyobbak  közé  emeli  Frank  Müller  karóráit.

                                    ------------

 

1848-ban,  a  23  éves  Louis  Brandt  megalapította  órásműhelyét.  A  kicsiny  céág  La  Chaux-de Fonds-ban  müködött,  és  a  gondos  munkával  készített  zsebóráit  külföldi  piacokon  értékesítette.  Számos  neves  díj,  és  sikeres  év  után  a  cégalapító  1879-ben  meghalt,  így  a  cég  vezetése  két  fiára,  Louis-Paul  Brandtre  maradt.  A  manufakturális  körülmények  között  dolgozó  cég  két  év  múlva  Biennebe  költözött,  és  elkezdte  az  óraszerkezetek  szériagyártását.   Az  új  profilban  dolgozó  vállalat  jó  hírét  olyan  megbízható  szerkezetek  öregbítették,  mint  a  Labrador,  a  Gurzelen  vagy  az  1894-  ben    bemutatott  OMEGA  kaliber.

Az  OMEGA  Speedmmasater  sorozat  több  típusu  karórából  áll,  ezekben  egyetlen  közös  vonás  van :  a  többfunkciós  óraszerkezet.  Az  összes  közül  a  Spedmaster  Professionnál-nak  van  a  legkülönlegesebb   története.  A  karóra  szerkezetének  legendás  pontossága  és  megbízhatósága  miatt  a  NASA - többéves  tesztelés,  és  vizsgálódás  után -  hivatalos  karórájának  választotta.  A  Speedmaster  Professionál  típus  a  NASA- űrhajósok  hivatalos  felszerelésének  egyik  nélkülözhetetlen  darabja  lett.  A  karóra  szerkezete  kézi  felhúzású,  és  az  idő  kijelzése  mellett  stopperfunkcióval  is  kiegészítették.  A  karóra  üvege  a  mai  napig  ásványi  kristályból  készül,  a  lünettáján  pedig  sebességmérő  skálát  találunk.  A  karóra  különleges  felhasználására  az  Omega  ghyárban  is  büszkék,  így  a  gyár  múzeumában  látogatók -  a  számos  érdeksss  mellett  egy  ,,menetkész"  szkafandert  is  láthatnak,  amelyre  természetesen  egy  Speedmasster  Professional  is  fel  van  erősítve.

                                              ------------

 

1839-ben  két  lengyel  emigráns,Antoine  Norbert  de  Patek  és  az  órásmester  Franciszek  Czapek  megalapították  a  Patek,  Capek  Co.  céget.  Patek  az  1844-es,  Párizsban  megrendezett  kereskedelmi  vásáron  találkozott  a  francia  Jean  Adrien  Philippe  órásmesterrel,  aki  itt  mutatta  be  azt  a  találmányát,  ami  igen  újszerű  volt  akkoriban :  a  koronával  felhúzható,  hihetetlenül  lapos  építésű  zsebórát. A  két  zseniális  elme  1851-ben-  több  nagyszerű  percismétlős  zsebóra  elkészítése  után -  megalapította  az  órásvilág  legnagyobb  áhítattal  emlegetett  cégét  Patek  Philippe  Co.  néven.  A  cég,  müködése  során  számos  órásművészeti  alkotást,  és  sokat  jelentő  fejlesztést  produkált,  mint  például  a  ,,csúsztatható"  főrugó,  amely  utat  nyitott  az  automata  karórák  kifejlesztéséhez.  A  cég  időmérői  olyan  vásárlók  értékelték  nagyra,  mint  Viktória  királynő,  IX.  Pius  pápa,  Pjotr  Csajkovszkij,  J.  P  Morgan,  Duke  Ellington,  Clark  Gable  vagy  Andy  Warhol.

A  Calatrava  modell -  amely  az  1158-ban  alapított  kasztiliai  lovagrendről  kapta  a  nevét  -  1932-ben  mutatkozott  be.  A  karóra,  a  Patek  Philippe  visszafogott  eleganciát  előtérbe  helyező  politikájának  ererdménye.  A  számlapok  eleganciája,  a  tokok  vonalvezetése  amik  legelőször  megkapják  a  vizsgálódó  szemét.  A  varázslatos  légkör,  amely  körbelengi  ezt  a  modellt,  a  Patek  Philippe  legkedveltebb  karóráivá  tették  a  Calatrava  sorozat  tagjait.  A  Calatrava  modellek  közt  mintegy  30  külömböző  változatot  találhatunk,  mindegyik  egyedi  és  megismételhetetlen  darab.  A  külömböző  modellek  leginkább  számlapjukban,  mutatóinkban  térhetnek  el,  de  természetesen  a  tok  vonalaiban  is  mutatkozhat  eltérés.  A  modellek  egyediségének  egyik  kiváló  bizonyítéka,  hogy  egy  darab  elkészítése  kilenc  hónapot  vesz  igénybe.

                                       ------------

 

A  Rolex  név  a  köztudatban  az  öncélú  csillogást,  az  ékszereket  megszégyenítő  drágakő-felhasználást  jelenti.  A  valóságban  azonban  a  helyzet  egészen  más :  a  Rolex  név  a  robusztus,  kiválóan  megépített  tokokat,  a  sportos  eleganciát,  a  sokrétű  felhasználhatóságot,  és  a  prémium  minőségű  saját  szerkezeteket  jelenti.  A  bajor  származású  Hans  Wilsdorf  1905-ben  Londonban  óraforgalmazó  céget  alapít.  Három  évvel  később  megalapítja  saját  óráscégét,  amely  a  Rolex  nevet  kapja.  1910.ben  a  világ  legelső  kronométer  pontosságra  szabályozott  karórája  hagyja  el  a  Rolex  gyárat.  Az  angol  Kew  csillagvizsgáló  az   ,,A"  minősítést  adja  egy  Rolex  órának,  amely  nagy  járáspontosságával,  és  precizitásával  vívta  ki  ezt  a  megtiszteltetést.  Ennek  a  minősítésnek  az  a  különlegessége,  hogy  mindaddig  csakis  tengerészeti  kronométerek  kapták  meg  ezt  a  címet.  A  legendás  Oyster  tok-amely  teljes  víz-  és  porállóságot  biztosított  -  1926-ban  születik  meg.  Számos  újítás  után,  1931-ben  a  Rolex  bemutatja  a  rotor  müködtette  automata  óraszerkezetet.  Ezen  az  elven  müködnek  a  mai  autómata  szerkezetek  is.

A  Rolex  Daytonát-pontos  néven  Oyster  Cosmograph  Daytonát -  1976-ban  mutatták  be.  A  karóra  nevét  a  Floridában  található  híres  versenypályáról  kapta,  amely  1959-es  megépítése  óta  különleges  kapcsolatot  ápol  a  Rolex  céggel.  Ez  a  modell  a  Rolex  óragyár  egyetlen  stoppert  funkcióval  kiegészített  karórája.  A  Rolex  a  Daytona  modellből    egy  dedikált  példányt  Paul  Newmannek  is  készített,  így  nyilvánítva  köszönetet  a  színésznek,  hogy  a  Daytona  tipust  filmjeiben  népszerűsítette.  A  modern  Daytona  100  méterig  vízálló  Oyster  tokban,  saját   készítésű  automata  szerkezettel  és  zafírüveggel  készül